Przejdź do głównej zawartości

Czas imienin

Tak się złożyło w mojej rodzinie, że począwszy od 20.04 rozpoczyna się okres obchodzenia imienin i trwa w sposób intensywny do końca czerwca , by wrócić na chwilę w październiku. Uważam , że jest to piękny zwyczaj w naszej tradycji i choć powoli zaczynamy obchodzić urodziny, zwyczajem zachodniej kultury, ale dotyczy to raczej dzieci niż dorosłych. U nas dzieciaki mają przyjęcia urodzinowe i imieninowe. Na pierwszy ogień idzie Bartosz, którego święto przypada na 21.04. Jak wiadomo autystycy nie lubią niespodzianek więc prezenty dostają w sposób odmienny od reszty. Polega to na tym, że przez jakiś czas ( u nas około miesiąca) robimy kalendarz , który kończy się na dacie uroczystości i skreślamy dni lub zrywamy. Obok kalendarza jest zdjęcie prezentu, jaki wcześniej wybrał Bartosz. W tym celu chodzimy do sklepu i oglądamy zabawkę. W taki sposób w dzień imienin ( urodzin i Świąt Bożego Narodzenia) nasz syn jest szczęśliwy i bardzo zainteresowany prezentem. Ponieważ co jakiś czas eksperymentujemy ze zmianami rytuałów , tym razem w dniu imienin poszliśmy do sklepu, a nie jak zwykle miesiąc wcześniej. Wchodzą powiedziałam mu, że przyszliśmy po klocki lego i ma sobie wybrać, które chce. O dziwo wybrał sobie zestaw z samochodami i motocyklem. Po przyjściu do domu bez zachęty zabrał się do układania. Mogę jeszcze dodać, że w niedzielę musieliśmy zabrać je na kolejne przyjęcie imieninowe, bo nie chciał się z nimi rozstać.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

"Maria i ja"

Ostatnio ukazało się sporo nowych pozycji książkowych z magicznego kręgu - spektrum autyzmu.
Jedną z nich jest "Maria i ja" autorstwa Miguela Gallardo, wyd.Egmont. Książka , a w zasadzie komiks, jest rekomendowany przez Fundację Synapsis.
Miguele Gallardo jest tatą Marii, która ma autyzm. Jest cenionym ilustratorem i również rysuje dla swojej córki , która ma niezwykłą zdolność zapamiętywania imion wszystkich ludzi, których spotyka.
Jego rysunki są dla niej formą komunikacji i porządkowania świata.
Publikacja ma przybliżyć problem autyzmu tym którzy niewiele o nim wiedzą. Jednak mam wrażenie, że ci którzy nic nie wiedzą niewiele zrozumieją z tej publikacji. A ci , którzy borykają się na codzień z autyzmem  troszkę się uśmiechną  rozpoznając samych siebie.
Mnie najbardziej urzekł sposób w jaki ojciec opisuje swoja niezwykłą córkę, ich wzajemne relacje. Fantastycznie są też  przedstawione dwie rozmowy między nimi.
Na koniec dołączono piktogramy z życia codziennego, które od …

"Opowieść ojca przez mongolskie stepy w poszukiwaniu cudu" - Rupert Isaacson

No cóż,  jako że posiadamy dziecko z autyzmem w naszej bibliotece nie może zabraknąć książek na ten temat. Są to publikacje naukowe jak i opowieści rodziców i samych osób z autyzmem lub Zespołem Aspergera.
Jedną z ostatnich książek na ten temat  jest włośnie " Opowieści ojca przez mongolski stepy w poszukiwaniu cudu". Wspaniała opowieść o podróży całej rodziny do krainy szamanów, nieskażonej przyrody i stad dzikich koni - do Mongolii.
Dla mnie jest to pasjonująca książka nie tylko ze względu na pokonywanie choroby dziecka, a raczej jego dysfunkcji, w radzeniu sobie w prozaicznych, codziennych sprawach. Bo jak powiedział autor, zwracając się do Boga : "Nie proszę by wyzdrowiał z autyzmu, ponieważ jest to częścią jego osobowości, ale spraw by jego życie stało się do zniesienia". Przepiękna opowieść o podróży w nieznane, o odkrywaniu innego oblicza świata.
Polecam wszystkim, którzy kochają podróże, odkrywanie nieznanych kultur i ludzi.
Rupert Isaacson - "Opowieść…

Twoje dziecko jest inteligentne.

Książka Dawny Markovej i Anne Powell pt. "Twoje dziecko jest inteligentne. Jak poznać i rozwijać jego umysł" jest dla rodziców i dla nauczycieli, że nauka nie musi być utrapieniem i nudą. Jej autorki- doświadczone nauczycielki, terapeutki , a przede wszystkim matki- próbują zmienić głęboko zakorzenione fałszywe myślenie o zdolnościach dzieci i ich umiejętnościach uczenia się. Dzielą wzorzec myślenia na sześć typów:
1.słuchowo - ruchowo- wzrokowy;
2. słuchowo - wzrokowo-ruchowy;
3.ruchowo-słuchowo-wzrokowy;
4.ruchowo-wzrokowo-słuchowy;
5.wzrokowo-ruchowo-słuchowy;
6.wzrokowo-słuchowo-ruchowy.
W przystępny i łatwy sposób podają jak obserwować dziecko, na co zwrócić uwagę przy obserwacji aby określić wzorzec myślowy dziecka. Jeśli   będziemy je znać nauka nie będzie mordęgą, ale przyjemnością dla obu stron. "Nie zapominajmy,że umysł dziecka jest prawdziwą żywą maszyną do nauki. Jego przeznaczeniem jest uczenie się i twórczość. Depresja, urazy, choroba, złe samopoczucie - t…